Кои са най-големите измами във Формула 1

Всеки спорт е създаден с правила и достатъчно добри хора, които да ги заобикалят. Човешката практика доказва, че колкото повече пари се инвестират в една дисциплина, толкова повече измами ще се появят. И докато всички смятат, че футболът е скъпо удоволствие за масите, тогава погледнете автомобилния спорт и Формула 1. Преди много време се оказа, че отборът на Ferrari струва точно толкова, колкото и Манчестър Юнайтед. Победите на най-добрите отбори са по-скъпи от всяка Шампионска лига и винаги носят сериозни приходи, следователно се налагат и победите със зъби и нокти! Ето някои от популярните методи и измами в най-престижното автомобилно състезание. 


Renault и техният огромен амортисьор 

През 2005 година, френският отбор иска да измисли начин за фиксиране на вертикалната елевация по време на завои. Точно тогава се ражда и идеята за огромния хидравличен амортисьор, който ще балансира болида във всяко едно положение. Разбира се, те поставят началото и оттам почти всеки отбор осиновява идеята. Амортисьорът е скрит в носа, а по средата на хидравличните пружини се поставя тежест, която балансира болида при всеки вертикален наклон, позволявайки му да стои уверено на пистата. Съдиите наказват отбора и го забраняват като движеща се аеродинамична част. 

McLaren и популярния F-duct

Брилянтният подход на инженерите дава максимална сигурност на пилота на права дистанция. Поставянето на много тънък въздуховод в предната част на болида успява да предвижва въздушните потоци към задния спойлер и така да гарантира максималния баланс при ускорение. Съдиите от FIA виждат потенциал в идеята и по-късно позволяват контрол над въздушните потоци под формата на днешния DRS. 

Доминацията на BMW

Вече писахме за гениалната немска идея - използването на обикновен двигател за необикновени цели. Популярния 1.5-литров M10 двигател никога не би могъл да има мощност от 1500 конски сили, нали? Истината е, че може, ала в света на двигателите, това била чисто самоубийство. Баварските инженери станали специалисти по подмяна на гръмнали двигатели. Животът на всеки един такъв бил само 4-5 обиколки, но 4-5 много бързи обиколки! Правилата не задължавали отбора да се състезава с един и същи двигател през цялото време, следователно всичко било законно.

Леките спирачки на Tyrell от 1984-та година

Всички болиди трябва да имат еднакво тегло по ред причини, но главно за изразяването на силите и за евентуална безопасност на всички. Отборът в този случай имал брилянтна идея за заобикаляне на правилата - поставяне на спирачки с водно охлаждане. Екипът поставил туба с 6 литра вода и на официалната инспекция, тубата била пълна до ръба, но на състезанията била заредена едва до половината. Разбира се, това бил отчаян ход за отбора, който бил един от малкото, които за съжаление не разполагали с турбо двигател.  

Задният дифузьор на Brаwn от 2009-та година 

Съдиите имали ясни изисквания към дизайнерите и трябвало да следят много внимателно за всички промени. Очевидно са пропуснали една малка разлика, която носи титлата на Brawn, много преди останалите отбори да усетят измамата. Дизайнерите оформили задницата на болида така, че поставили втори дифузьор върху първия, увеличавайки обема на преминаващите въздушни потоци. Въпреки протестите на останалите отбори, Brawn твърдели, че това е по-скоро декорация, отколкото действащ дифузьор. Подобрението не изглеждало толкова сериозно, докато не станало ясно, че тази част от болида осигурява изключителна стабилност на задните гуми. 

Скоростната кутия на Williams през 1993 година

Освен адаптивното окачване, което отборът разработва, безстепенната скоростна кутия е другата малка подробност, която отборът започва да подобрява. Резултатът е впечатляващ, защото безстепенната скоростна кутия разполага с вариатор, който позволява по всяко време да натиснете педала и да ускорите без значение на коя точно скорост се намирате. Тази скоростна кутия носи името CVT и днес се поставя в много съвременни автомобили. Идеята е, че тя постоянно комуникира с двигателя и при нужда вдига или намаля оборотите, спестявайки време за превключване - винаги сте на правилната предавка. Вижте как изглежда съвременна кола с такава скоростна кутия. Съдиите никога не позволяват използването й, но днес намира много сериозно приложение. Смята се, че на нейния принцип се разработва Traction Control-a в болидите, но лесно се замаскира под формата на софтуер, защото съдиите не го позволявали през следващите години. 

Двойното шаси на Lotus

Нищо не е измама, докато не може да бъде потвърдено по време на състезанието, а през 1981 година, технологиите не са били толкова гениални, колкото се е искало на пилотите. Правилата във Формула 1 се променили и всеки болид трябвало да бъде не по-ниско от 6 сантиметра над земята. Гордън Мъри се сетил, че съдиите няма как да гонят болида, докато се състезава, за да го измерят с линийка и свързал окачването с хидравличен резервоар с изключително малка дупчица. Резервоарът бил с 50% хидравлична течност и с 50% въздух. При ускорение, болидът лягал изключително ниско на пистата и можел да развива страховити скорости, докато при ниски скорости се изправял на необходимата височина. Останалите отбори бързо започнали да протестират, но Мъри решил да създаде диверсия и поставил празна алуминиева кутия с жици в едната част на болида. Всички гледали кутията, но никой не обърнал внимание на окачването. Двойното шаси също допринесло, защото по-широката част била свързана с окачването чрез по-твърди амортисьори, докато пилотската част била свързана с по-меко окачване, което давало необходимия комфорт на пилота при максималното ускорение.

Задната спирачка на McLaren от 1997 година

Отборът можел да се похвали с изключителна стабилност и почти нулево завъртане на гуми по пистата. Техният болид бил ефективен и бърз във всеки завой, докато фотографът Дарън Хет не прави една снимка и не разкрива трика - болидът разполага с още един педал, който контролира спирачките на задните гуми. 

Traction control-ът на Benetton от 1994-та година

Дали Фетел е използвал тракшън контрол за четвъртата си титла? Никой не знае, както и не е ясно дали Шумахер е използвал същата технология през 94-та година в отбора на Benetton. Невероятният старт събудил много съмнения и дори Сена паркирал болида си, за да наблюдава болида на своя конкурент. На финала се оказва, че софтуерът и хардуерът били там, но според инженерите, машината била "изключена". 

Най-четени от

Добави коментар

Екипът на Men.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Изпрати
Коментари
Баце
22 май 2015 | 05:25

Ей много сте прости.Това не са измами, а развитие на техниката.Нали това е идеята на тоя спорт.Там се измислят и тестват неща които после се правят в масовите автомобили.Не въркайте измамата с доброто техническо решение.

Печели Пари
21 май 2015 | 16:24

ПЕЧЕЛЕТЕ ПАРИ ОТ ТОП 14(ОБНОВЕН СПИСЪК) НА НАЙ-ДОБРИТЕ САЙТОВЕ С НАД 60 000 ПОСЕЩЕНИЯ САМО И ЕДИНСТВЕНО КАТО ПОТРЕБИТЕЛИ, КАКВИТО СТЕ НА ФЕЙСБУК, НО ОТ ТАМ НЕ ВИ ЗАПЛАЩАТ. ЗА ПОВЕЧЕ ИНФОРМАЦИЯ И ДОКАЗАТЕЛСТВА ПОСЕТЕТЕ ПОСОЧЕНИЯ САЙТ ЧРЕЗ ГУГЪЛ----------------------->p e c h e l i o n l i n e. o v o . b g