Най-бързият двигател в историята на Формула 1 с 1400 конски сили

Формула 1 остава един от най-добрите състезателни формати, които можеш да гледаш. Зрителят може да види висшата инженерна мисъл на планетата, която препуска за няколко часа по пистите. Повече от доказано е, че новите автомобили наследяват част от успешните части в състезанието, но се оказва, че не всичко е толкова хубаво, колкото са искали състезателите.

Новият сезон започна с нови двигатели, които трябва да покажат, че са по-екологично чисти и все пак достатъчно бързи. Те разполагат с 600 конски сили и още 160 от системата за възстановяване на кинетична енергия, двигателят ръмжи до 15 000 оборота в минута, а турбината помага за по-агресивните изпреварвания. Такава мощност може да се срещне само в някои спортни машини, но според старите наследници на пистата, тази мощност изобщо не е достатъчна. Герхард Бергер решава да припомни на хората, че това състезание е ставало свидетел на далеч по-сериозни скорости и мощности. 

"Забравете за всичко след 1986 година. Турбо болидите бяха ракети на пистата и само един истински мъж можеше да ги управлява."

Герхард смята, че тези болиди са изключително бавни, за да доставят зрелището и настоява за връщането на двигателите с 1000 конски сили, където мъжете изпъкваха над момчетата. Турбото извървява своя дълъг път на налагане и благодарение на това състезание, то може да бъде открито и в твоя автомобил.

През 70-те години на миналия век, Renault успява да представи тази иновация във Формула 1. Alfa Romeo, BMW, Ford-Cosworth, Ferrari, Honda и Porsche (под банера TAG) също произвеждат своите болиди с турбо през годините, преди да бъде забранено, докато мощността не нараства драстично. 

Коя е машината с най-много конски сили? Тoва ще е тази с двигател BMW M12/13 1.5-литров с турбо от KKK и дигитална електронна система на Bosch. Сигурно си мислиш, че това е един много специален проект, но истината е, че BMW не са се занимавали с проектирането и търсенето на перфектния двигател, те просто са използвали това, което са имали в завода, нормален двигател. Върху неговата база се ражда и истинската мощност. Двигателният блок е M10, който започва своята продукция през 1961-ва година и се е доказал в няколко състезателни коли и дори може да се открие в BMW 2002 и 3-та серия. 

Двигателят на Формула 1 трябва да е нов, но това не е важало за BMW, които използвали двигател на 100 000 километра. Идеята била, че целият стрес върху сърцето на болида ще е разработено и ако е имало какво да се счупи в него до 100 000 километра, то щяло вече да се счупи. Пол Роше казва, че двигателят е като добре опушено месо, което няма как да се развали. 

Тормозът върху двигателя не приключвал с това, защото BMw имали специална тренировъчна площадка. Не, не са ги поставяли в лаборатория, за да бъдат тествани и подобрявани, а са ги изкарвали на открито, където дъждът, вятърът и всичко друго може да ги обрули достатъчно. BMW отричат, но някои от екипа казва, че дори е виждал как персонала отивал, за да "пусне една вода" върху тях. Може да звучи странно, но урината има азотиращ ефект и образува сложно съединение, което заздравява повърхността на метала. Не сме сигурни дали е истина, но можеш да препикаеш ръждата на колата, когато се появи. Още в средновековието е открито, че мечовете, които са препикавани, имат по-голяма издържливост. Инженерите са допринесли за заздравяването на двигателя и дори са го превърнали в много по-здрав. 

Дебютът на двигателя е през 1982-ра година, когато доставя скромните 850 конски сили, но трябва да бъде редуциран само до 640 конски сили, за да може да е малко по-икономичен. Проблемите идват с Нелсън Пике, който не успява да се класира в Детройт. Следващото състезание в Монтреал е съвсем различна история и дългите прави носят високи скорости за немските инженери, които знаели, че това е моментът за доброто представяне. Пике става първият шампион във Формула 1 с турбо двигател. 

Следващата година има цели три отбора, които разполагат с легендарния двигател: ATS и Arrows. Нито един не успява да победи произведението на Porsche в McLaren. През 1986-та година BMW вече доставя двигатели за Benetton и там ще се докажат като най-добрите и успешни производители на двигатели. Екипът на Benetton разполага с Тео Фаби и Герхард Бергер ще докажат, че това е най-здравият двигател. 

Двигателят M12/13 е изключително жаден, но новите правила му позволяват да запази своите 850 конски сили, а на квалификацията е с най-напомпаното турбо на пистата. Всички се опитвали да доставят максимална мощност, а BMW затворили изпускателния клапан на турбото и убивали двигателя след точно три обиколки. Точната мощност, която била доставяна от 4-цилиндровия двигател не е известна, но Роше смята, че е била около 1400 конски сили, защото Dyno-то не можело да изчисли повече от 1280 конски сили, които били заковавани след няколко секунди въртене при тест на звяра.

Златната година идва през 1986 година, когато само двигателите с турбо били позволени за употреба, докато нямало и ограничение за употребата на двигателите. Споменахме ли, че конските сили изобщо не са били ограничавани? Единственото ограничение, което може да се види на пистата е под формата на гориво - всеки екип трябва да използва точно 195 литра на състезание, което не се изчислява на квалификация или практика. 

Турбото в двигателя на BMW работело с 5.5 бара, а двигателят споделял краткия си живот със скоростна кутия, която също била създадена за тази цел. Най-страдащите на пистата били гумите, които се съсипвали след няколко обиколки, но доставяйки точното време за квалификацията. Пилотите във Формула 1 имали само една обиколка за поставянето на време, преди да превърнат двигателите си в разтопен метал, скоростната кутия буквално се разпадала, а гумите можели да експлодират. Това е било времето във Формула 1, където хората не търсили издържливост, а скорост и са я получавали! 

Герхард разказва, че на тренировката са карали колкото искат с 900 до 1000 конски сили, което е и безопасната мощност, но на квалификацията събуждали всичките 1400 разгневени коня на апокалипсиса, с които препускали по пистата. Болидите на 1986-та година са били като бомби и буквално са се телепортирали по пистата с такава невероятна мощност. Пилотът разказва, че всичко се изразявало в невероятната координация, както и време за реакция. Завоите трябвало да бъдат перфектни, защото само 10 метра са достатъчни, за да разбереш истината - ще се завъртиш и ще се надяваш да оцелееш след евентуален сблъсък. Турбо лагът не е бил повече от 2 секунди, а на дългата права в Целтвелг, болидът разполагал с всичките си 1400 конски сили продължавал да ускорява. 

Цифрите са достатъчно красноречиви за този сезон, когато става ясно, че Тео Фаби кара болида на Бенетон със средна скорост от 256.03 км/ч. На Монца, Герхард успява да закове скоростта от 352.22 км/ч, докато Фаби изостава с 349.85 км/ч. Петте най-бързи коли за сезона са с двигатели на BMW. На пистата в Мексико, Герхард успява да се завърти на шеста скорост, докато скоростомерът показва скромните 345 км/ч, а по-късно печели състезанието. За жалост, това е и последното състезание на баварските машини, защото хората в Мюнхен решават, че е време да дръпнат шалтера. Фестивалът на скоростта приключва през 1988 година, когато турбото трябва да напусне състезанията. Това е сериозната разлика между болидите от онова време и болидите, които казват, че имат "турбо".

Най-четени от

Добави коментар

Екипът на Men.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Изпрати
Коментари
25 януари 2016 | 21:35

1
07 юни 2014 | 11:01

Предполагат 1400 кс защото диното било до 1280, еми може да са били 1290 бре...

Печели Пари Онлайн
01 юни 2014 | 16:25

ПЕЧЕЛЕТЕ ПАРИ ОТ ТОП 14 НА НАЙ-ДОБРИТЕ САЙТОВЕ САМО И ЕДИНСТВЕНО КАТО ПОТРЕБИТЕЛИ, КАКВИТО СТЕ НА ФЕЙСБУК, НО ОТ ТАМ НЕ ВИ ЗАПЛАЩАТ ЗА ТОВА. ЗА ПОВЕЧЕ ИНФОРМАЦИЯ И ДОКАЗАТЕЛСТВА ПОСЕТЕТЕ ПОСОЧЕНИЯ САЙТ ЧРЕЗ ГУГЪЛ-------->p e c h e l i o n l i n e. o v o . b g

Lui XIV - Kralqt slunce
31 май 2014 | 22:39

ШШШШШ, алоууууу, двигатела от кога стана БЪРЗ е!?