Самолетите с ядрена енергия

Едва ли има мъж, който да не се интересува от авиация. Човекът е единственото същество на земята, което не може да лети, но намира начин да се издигне високо. Най-големите експерименти се създават между САЩ и Русия. И докато всички гледат към следващите еволюции в "невидимите" самолети, има една стъпка, която много често се пропуска. Виж битката между ядрените самолети, които поставят следващата крачка в авиацията. 

Кръстоносецът

Идеята за него се ражда още през Втората Световна Война. Хората все още не са открили начин за създаването на по-икономични самолети. Постоянното презареждане може да се превърне в ключов фактор при битките. Германците са имали подобни разработки по време на войната, но те никога не достигат до създаването и проектирането на подобен самолет.

Кръстоносецът е и първият самолет, който се захранва изцяло с ядрена енергия. Кодовото име е NB-36. Той разполага с ядрен реактор на борда и лети около 47 пъти. Най-често във въздушното пространство над Ню Мексико и Тексас. Реакторът е бил активиран около 89 часа по време на 215-те летателни часа. В зората на атомната енергия, инженерите са искали да бъдат сигурни, че реакторът на борда ще остане стабилен и радиацията няма да убие екипажа. 

Двигателите идват от General Electrics и носят имената HTRE3 и HTRE1. Намират се в Идахо и са последните, които са били използвани в самолет. Има два вида двигатели: с директен цикъл и индиректен цикъл. Реакторът на General Electrics разполагал с въздушно охлаждане. Той имал специално изработени въздуховоди, които успявали да го охлаждат достатъчно добре. Нагретият въздух се разширява и произвежда тяга, с която се задвижва самолета. 

Идеята не била толкова сложна, но след самолета оставали сериозни следи от радиация, което не се понравило на създателите. Pratt & Whitney успели да създадат реактор с индиректен цикъл, който се доказал като по-безопасен. Те използвали охладителни метали, които да извеждат топлината от реактора и спестяват радиационните отпадъци на екипажа. Разбира се, техният модел бил и доста по-тежък, което се оказало особен проблем за теглото на самолета.

Руската сила

През 1958 година, авиационният свят е изненадан от експерименти на Съветския Съюз. Братушките твърдят, че отдавна са направили самолет, който се захранва с ядрена енергия. Те дори казват, че са летели над 40 пъти. Това притеснило доста американските инженери, които искали да завладеят тази авиационна ниша. 

През 60-те години, американците провеждат серия тестове, с които успяват да завършат прототипите си. В този момент, финансите са най-необходими и Айзенхауер обещава, че ще инвестира в проекта, след като приключат изборите. Кенеди печели изборите и също обещава, че ще плати за продължаване на тестовете. След това се оказва, че руснаците никога не са имали такъв проект, а само са блъфирали. Техният проект е бил Myasishchev M-50, който разполагал с два Dobrynin VD-7. М-50 никога не е бил захранван с ядрена енергия и никога не е бил използван в битка. Американците разбрали, че всичко е измама и в последствие приключили експериментите.

90-те години

С падането на Берлинската стена, падат и всички тайни за военните проекти на руснаците. Оказва се, че те наистина са имали такива проекти, но просто не са били създадени през 60-те години, когато са го потвърдили. Основният проблем в този проект е изграждането на защита, която да предпази екипажа от радиацията. Най-добрите методи натоварвали теглото на самолета до такава степен, че той не успява да излети. Какво са направили руснаците? Те изобщо не са използвали никаква защита. Първият екипаж умира едва след три години. 

Руснаците създават Tupolev Tu-95LAL. Той също използва директен цикъл за захранване на двигателите. Реакторът VVRL-IOO е бил поставен в дъното на самолета. 40-те полета на руснаците са били с изключени реактори, а за защита са използвани кадмий, берилиев оксид, парафинов восък и много други. Всички те не са били толкова ефективни, колкото са искали. Следващият модел е бил подготвен за разработка. Кодовото му име е Tupolev Tu-119.

В проектът е бил подготвен да работи с два реактора и два ядрени двигателя. Kuznetsov NK-14A е бил подготвен за тази цел. Проектите приключват, защото започват да костват твърде много, а и постоянните жертви по изработката са достатъчна причина за прекратяване на всички следващи опити.

Най-четени от

Добави коментар

Екипът на Men.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Изпрати
Коментари
Михаил
28 ноември 2013 | 15:54

Тъпи руснаци, винаги са си били слабички инжнери, далеч са били от американците и далеч ще си останат. Това че имат тежка и много теоритична част в техните научни работи без приложение винаги ще ги държи посредствени макар и многото им умове.

Михаил
28 ноември 2013 | 15:45

Тъпи руснаци, винаги са си били слабички инжнери, далеч са били от американците и далеч ще си останат. Това че имат тежка и много теоритична част в техните научни работи без приложение винаги ще ги държи посредствени макар и многото им умове.

аса
23 октомври 2013 | 20:32

Ха яките братушки. Защитата от радиацията пречи на самолета. НЯМА ЗАЩИТА !!! хахаха