Обратно към ракията

Ракията е национална гордост, с която споделяме и делник и празник. Съчетаваме я със салати, скара, различни мезета. Но въпреки, че тя от векове присъства в ежедневния бит на българина, едва наскоро преодоля стереотипите и пристигна в големия град под нова форма. Благодарение на новото urban течение, характерно за поколението на 80те години и нагоре, тази мила родна напитка вече е част от динамичния ни градски начин на живот. Свидетелство за това дават и събития като Rakia Fest, създаването в последните две-три години на десетки тренди барове и дори ресторантите из големите градове, в които ни посрещат с модерни ракиени шотове или меню с разнообразие от смели ракиени коктейли. 

Тази тенденция не е новост по света, където ракията не се възприема като традиционно, а екзотично питие или по-скоро се асоциира е екзотичен прочит на уискито. Някак по-развитите държави са успели да оценят и интегрират вкусовите качества на ракията в своя по-модерен стил на живот и тя се среща под различни, смели и дори немислими за нас форми и в коктейли, и в блюда. 

Проучване на една от най-познатите марки у нас - Пещерска Отлежала показва, че консумацията на маркова ракия вече е съсредоточена в големия град. През 2015 година топ ракията на България бележи силен ръст на продажбите в столицата и големите градове от Южния, Югоизточния и Североизточния регион. Данни на марката също така сочат, че употребата на ракия у нас става все по-многопластова, в сравнение с предходни години. Консуматорите й вече представляват градски, модерни, динамични хора, с усет за модерното, но търсещи варианти то да бъде вплетено в традициите, наследени от поколенията назад. Те избират да пият тази ракия, която освен по вкусови данни, отговаря на техните критерии за доказан произход, гарантирано качество и комуникация, която отговаря на техния lifestyle. Консуматорите на Пещерска Отлежала добавят, че избраната от тях марка трябва да е достъпна, защото днес малко марки могат да отговорят на 100% национално покритие, а новото поколение е свикнало да има лесен и бърз достъп до продуктите и услугите, които избира. 

В тази връзка, характерно при консумацията на ракия в България е, че потребителите й са много лоялни и най-често избират дадена марка заради региона, с който тя се асоциира. Именно затова на локално ниво пазарните дялове на различни марки варират според техния произход. Малко са марките, които през годините успяват да се наложат като имена в национален план. Пещерска е първата, която се осмелява преди повече от 15 години да прекрачи границата на своя регион и стартира активна комуникация и развитие на национален пазар, за да може днес да има най-силната дистрибуция сред конкурентите си. Това с времето неизбежно води до промяна в навиците за консумация на маркова ракия у българина.  

В исторически план, създателите на Пещерска разказват, че първата от така познатата ни днес заоблена зелена бутилка е произведена през есента на 1997 г. и скоро ще отбележи 20-ти юбилей. От тогава до сега на почти всеки две години визията й се освежава и модернизира неусетно, като последния й лек редизайн е от началото на тази година и феновете й може би вече имат в къщи по една от новите бутилки, които довечера може да изследват за новостите.  

Най-четени от

Добави коментар

Екипът на Men.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Изпрати
Коментари
ВалиDolce Vita
27 април 2016 | 13:26

Хах, само да те просветля нещо. Гроздето, от което се е произвеждала Перлата, не се отглежда на територията на България някъде от преди повече от четвърт век. Така че сегашната Перла е всичко друго, но не и Перла....

xax
26 април 2016 | 17:32

Само Бургас 63 Перла или Траминер. Може и Стралджанска, ако обичате по-остри питиета.

Баш Майсторът
25 април 2016 | 21:35

В заведение никога не си поръчвам пещерска.За мен е най некачествената и парфюмирана алкохолна напитка,не говоря за ракия,защото не е.Да живее домашната ракия...

Джосифов
25 април 2016 | 15:13

Добре, де - няма лошо, ама поне отбелязвайте, че публикацията е платена или с "продуктово позициониране.