Ива Русинова ще дрифти на ON!Fest
видяна 19560 70

17 септември 2013 | 13:33

Знаеш, че жените са способни да пробият почти всяка мъжка крепост. Автомобилните спортове не са изключение. Можеш да видиш жена-експерт на Нюрбургринг, тестови пилот във Формула 1, а сега дори ще ти покажем родна дрифт състезателка. Запознахме се с нея покрай участието й на ON!Fest (препоръчваме да го посетиш през уикенда). Ива е от онези жени, които не се примиряват с положението. . Тя поддържа автомобила си сама, изнася се от дома, когато родителите й не я подкрепят и спи в състезателната си кола. Смята се за опасна конкуренция на пистата,  а и извън нея.   

Представи се с няколко думи.

Ива Русинова на 23 години от София, завършвам маркетинг, но изцяло се занимавам с моторни спортове. Вече ми е официална професия. 

Какво те мотивира да започнеш да се занимаваш с този спорт?

През 2010 година отидох да гледам българския кръг на WRC. Направи ми впечатление, че Себастиан Льоб, който по-принцип е най-бърз, минаваше като в релси в завоите. Никой не беше очарован от неговото каране. След него мина Петер Солберг и направи уникално шоу. Тогава не бяхме чували толкова много за дрифт. Вярвах, че точно този формат ще стане много популярен у нас. От този момент започнах да се замислям. Винаги съм била фен на ралитата и тогава се роди идеята. След това гледах и изпълнение на Тодор Дунев. Бяхме отишли с компания в Гърция, за да гледаме професионално дрифт състезание. Там вече бях сигурна, че ще се занимавам с това. 

До момента си участвала с Toyota, Audi и Subaru. Коя ти беше фаворит?

Toyota е една от първите дрифт коли. Всички знаем произхода на този спорт - японските планински пътища. Не го бях подготвила за дрифт, тогава предпочитах Time Attack. След няколко състезания, дрифтът отново надделя. Смених диференциала й за дрифт. Това беше в края на 2010 година. Осъзнах, че ще ми е доста скъпо удоволствие, за да я превърна в истински дрифт автомобил. Със същата съм се обръщала по таван. Имахме Audi 90 quattro, което беше старо и доста грозно. Моят принцип е да бъда винаги по-различна и да имам нещо, което другите нямат. Постоянно се опитвам да строя автомобили извън концепцията. Не можех да си купя BMW или Nissan и исках да съм различна. Така се роди този проект. Променихме го, за да остане само със задно предаване и го подготвихме за сезона.

Как можа да осакатиш quattro, автомобил с такава слава във WRC. Успя да опорочиш най-доброто предаване и да оставиш автомобила със задно предаване? Това може да мине за престъпление срещу човечеството! 

Да, след това опропастих и Subaru-то по същия начин. Вече ме питат дали няма да превърна и едно Mitsubishi Evo в дрифтър. Истината е, че ми писна с тези концепции. Колкото и да съм различна, те не са правилните автомобили. За мен е истинска борба с тези коли. Дойде времето за резултати и няма време за експерименти. След Subaru-то ще премина на Nissan 350Z. 

Видяхме го да страда с откачена броня на едно състезание. Какво се случи там? 

Организаторите бяха сложили едни конуси и си мислех, че са като стандартните, но се оказа, че са доста тежки и гумени. Те ми откачиха бронята. На следващото състезание смятам да бъда с Nissan-a и ще го пазя повече.

А коя кола остава фаворит? 

Subaru-то ми е детската мечта. Аз направих този автомобил, защото съм искала такова от много време. Доказах, че става за дрифт, победих повече от половината на последните състезания (мъже). 

Между BMW и Audi? Карала си и двете на дрифт.

Audi, разбира се! BMW не го харесвам по принцип. На Audi съм доста голяма фенка! 

Почти всяка кола може да се превърне в дрифтър. Виждали сме Волга, Лада и Москвич. Коя е най-странната антика на пистата, която си виждала.

Виждала съм Лада в нашия шампионат. Тя е с двигател от Nissan Skyline и е много брутална. Много силна машина, макар, че само купето е останало от Лада-та. Виждала съм и Opel Manta. В чужбина не съм забелязвала силното руско присъствие. 

Най-високата скорост, с която си влизала в дрифт?

Към 140 км/ч или 150 км/ч на Serres в Гърция. Чувството е страхотно, защото тогава имах турбо автомобил, който просто искаше да влиза с такава скорост в завоите. Има писти, които биха позволили и по-високи скорости. 

Първата кола, която си карала, когато взе книжка? 

Аз съм карала и преди книжката. Карах бус VW Caravelle и ходих на училище с него. Събирах целия клас, защото имаше място. Само билетчета не съм късала, но наистина беше култово изживяване. Всички ни правеха път. 

Поне имаш опит за шофьор на маршрутка.

Абсолютно, дори свикнах с високия скоростен лост. 

Колко са жените дрифтърки в този спорт? 

Не сме много в България. В чужбина участвах в женски шампионат. Там победи една ирландка, а аз останах на 4-то място. Нямах толкова много финанси, за да продължа напред в класацията. Направих едно състезание и останах в генералното класиране. Ирландката определено имаше качествата, а и автомобилът й беше перфектен. В този спорт са важни много парите, а пилотите имат удоволствието само да карат. 

Как се намират спонсори във време на криза? Все пак участваш в един много скъп спорт. 

Срещата със спонсори върви със самоинвестиране. Няколко години съм влагала всичко изкарано в автомобила си. Важно е да се работи върху портфолиото. Трябва да притежаваш титли и интересни проекти, преди да поискаш финанси от компаниите. Задължително трябва да вложиш много в себе си, а след това да покажеш на какво си способен. Спонсорството е симбиоза между двете страни. Понякога дори се налага да даваш повече. 

Кое състезание няма да забравиш? Сигурни сме, че има едно, което винаги ще изпъква.

Няма да забравя първия кръг на дамския шампионат. Така се нареди стартовата решетка, че на финала трябваше да се изправя срещу една много добра моя приятелка. Не исках да се изправяме една срещу друга. Трябваше да се балансирам между приятелските чувства и спортната злоба. Аз спечелих, но състезанието беше много сериозно. Преди състезанието се прегърнахме и се разбрахме, че ще караме чисто. 

Това е нещо, което няма да го видиш в мъжко състезание! Пак ще сме приятели, но не означава, че няма да се мразим в състезанието. 

За мен дрифта е женска дисциплина, но това е само мое мнение. Не искам да обиждам мъжката аудитория. 

Кои са по-добрите дрифтъри? Мъже или жени?

Различни са стиловете на каране. Жените са по-внимателни и прецизни в движенията си. Мъжете са по-агресивни и карат много по-грубо. Ние сме по-внимателни към детайлите и се опитваме да запазим концентрацията. Мъжете просто използват повече интуиция. 

Негър-скиор и жена-шофьор няма. Какво е твоето мнение по въпроса?

Ако един човек иска нещо и работи по въпроса, той ще успее. Познавам много мъже, които също не могат да карат толкова добре на средно ниво. Всеки човек е сам за себе си. Тук няма мъже и жени.

Освен гуми, какво друго можеш да обслужваш по колата? 

Всичко и гледам за най-малко неща да бъда зависима от някой друг. Ако трябва да сваля скоростна кутия е ясно, че ще се наложи да извикам приятели, за да ми помогнат, но винаги се опитвам да се справям сама в това начинание. Единственият човек до мен е моят механик и най-добрата ми приятелка. Subaru-то е по-различна кола и механикът ми разбира много от тези машини. Много пъти е шашкала мъжката аудитория, защото откри и почисти бензиновата помпа, преди мъжете да я открият. 

Кога се роди любовта към механиката?

Винаги съм имала тази любов. Като малка се молих на баща ми и исках просто да вдигне капака, за да ми покаже основните елементи по двигателя. Той никога не намираше време и не го смяташе за важно. На финала се наложи да се уча в движение. 

Значи можем да кажем, че си мъжко момиче?

Да, така излиза. 

Кой те подкрепя най-много? 

Вече моите родители. В началото бяха твърде против и дори ме принудиха да се изнеса от нас. След като направих първия си автомобил им казах, че ще съм на европейски шампионат и ако искат да идват и да ме гледат. От тогава се преобърна нещо в тях и започнаха да ме подкрепят. На 100% твърдя, че те ме подкрепят най-много, изключваме финансовата подкрепа на спонсорите, а и моята приятелка-механик ме подкрепя много. 

Какви опасности крие дрифта?

Ако е на писта, както го правим, крие опасност само за пилотите. Там всичко се свежда до удар в бетонните стени. Може да тотализираш колите, но не съм чувала за сериозни щети. Без необходимите изисквания, един автомобил никога няма да стъпи на пистата.

Какво би предложила за намаляването на войната по пътищата?

Просто хората трябва да бъдат малко по-концентрирани и само да карат, а не да правят още сто неща през това време. 

С какво щеше да се занимаваш, ако не се състезаваше?

Предполагам, че щях да се занимавам с медицина. Исках да бъда вирусолог и да търся лекарства за вируси. 

Защо все още няма жени-пилоти във Формула 1. Кога ще ги видим на пистата? Има тестови пилоти, но не и жени в състезанието.

Не съм запозната с инстанциите, но предполагам, че просто не са успели да се преборят докрай. Може би трябва да получа цялата история, за да отговоря, но във времето съм сигурна, че ще има. Натоварването там е много по-сериозно и това също играе важна роля. Жените не могат да понесат същото натоварване, което могат мъжете.

Каква е мечтаната кола, с която искаш да се състезаваш?

За дрифт мисля да си направя сега мечтаната кола. Смятам да турбинирам Nissan-a си. Предполагам, че ще достигне до 500 конски сили, ще сложа правилното окачване и ще го превърна в подходящата кола за дрифт.

Какво мислиш за Тодор Дунев?

Той е мой идол. Целият му живот е в моторните спортове. Възхищавам се на невероятната му психика и винаги е в пълно спокойствие. Дори и в най-натоварените моменти, когато са огледало до огледало, той остава напълно спокоен. Самото му каране е уникално, без никакъв аналог. Затова казвам, че ми е идол. 

Какво би посъветвала прохождащите в този спорт?

Знам, че всяко начало е трудно. Ако смятат, че това им се отдава и го чувстват със сърцето си, без значение колко време и усилия ще коства, трябва да продължават да се занимават. Бъдеще има в този спорт. Дрифтът се развива все повече. Преди две години имаше само десет коли, а днес е трудно да останеш в топ 16. Вече е много по-лесно за прохождащите.

Едно пожелание за финал на читателите? 

С каквото и да се занимават, каквито и да са, никога да не спират да вярват в мечтите си! Докато те самите вярват, мечтите остават напълно реални и възможни!

Можеш да я видиш в Дрифт зоната на On!Fest. Компания ще й правят хора като двукратния национален вицешампион и носител на купата King of Europe Street Legal за 2013 година Александър Язов и Ивайло Алексов (шампион в Time Attack Серии). 

Автор: Даниел Петров
главен редактор
нагоре

Коментари





  1. 70
    lucy ann 10 юли 2017 | 21:29

    J3H1mQ it in. Check out this video with Daniel Klein, a chef and filmmaker who writes the Perennial Plate

  2. 69
    jeremy abrams 10 юли 2017 | 19:02

    KxpdIo Really appreciate you sharing this blog.Much thanks again. Really Cool.

  3. 68
    jeremy abrams 09 май 2017 | 16:38

    Gx4oM9 Very nice blog post. I certainly appreciate this site. Stick with it!

  4. 67
    bdsm lovers 05 март 2017 | 02:01

    rFOe64 Well I truly enjoyed studying it. This article provided by you is very useful for good planning.

  5. 66
    Get the facts 01 февруари 2017 | 00:27

    JQElux Wow, great article post.Thanks Again. Fantastic.

  6. 65
    Yamary 08 август 2016 | 19:12

    I thhgout finding this would be so arduous but it's a breeze!

  7. 64
    Jayna 08 август 2016 | 18:41

    You really saved my skin with this inorfmation. Thanks!

  8. 63
    best pron 04 август 2016 | 11:27

    gMw4am Some really superb content on this web site , thanks for contribution.

  9. 62
    pron master 04 август 2016 | 10:12

    dduDkD Thanks so much for the post.Much thanks again. Much obliged.

  10. 61
    greal lana 03 август 2016 | 23:22

    MWUPLC regard, thank you for sharing......

Добави Коментар

нагоре

Най-ново в Men.bg

Нарин от банята 22 август 2017

Избрано от интернет

Вход Забравена парола?
Регистрацията в нашата система ви дава възможност да публикувате свои Блогове и Галерии.
Регистрирай се