Първият свръхзвуков самолет

Битката за Англия поставя едно ново начало в авиацията на света. След Втората Световна война, самолетите вече не се произвеждат с картечница и мерник, а с повече седалки, двигател и достатъчно красиви стюардеси, които да отговарят за комфорта на пътуването. С годините стават все по-големи, по-бързи и скъпи за обикновения човек, но когато поискаш да прелетиш света за няколко часа, има само два самолета, които биха свършили тази работа - Concorde и Tupalev Tu-144.

Това са единствените транспортни машини, които минават звуковата бариера и правят полет от Лондон до Ню Йорк за няколко часа. Веднага след атомните бомбардировачи, изтокът и западът отново се хващат за гърлото, за да създадат машината на бъдещето. Ето някои любопитни факти за двата най-бързи самолета в гражданската авиация. 

Защо е толкова трудно

Военните самолети успяват да минат звуковата бариера за норматив, а маневреността на машините е толкова невероятна, че европейския Тайфун работи с повече от 15 компютъра, за да може да се пребори с гравитацията. Проектирането на транспортен самолет с такава величина е съвсем друг формат. Никита Хрушчов нарежда проектирането на тази машина, след като неговите съветници изчисляват разликата между въздушния и наземния транспорт - около 24.9 часа в полза на авиацията. Свръхзвуков самолет би вдигнал разликата до 36 часа. Това било достатъчно на Никита да отдели милиони за проектирането на първата машина, която всеки път ще кара руските авиационни екипи да настръхват, докато подават пълна мощност на двигателите. 

Руснаците искали да победят Европа още един път, както са успели да го постигнат в космическата одисея. Въпреки тупането в гърдите, някои критици вярват, че руският гений изоставал в надпреварата, затова парите за проекти и експериментирани били пренасочвани и към индустриален шпионаж. Смята се, че руските шпиони изнесли информация за проектирането на Concorde, преди да бъде пуснат в употреба. Френските инженери разбрали за плъховете в екипа и започнали да подават грешна информация с надеждата, че ще се предпазят. 

Туполев успява да изпревари своите съперници, но не успява да даде на света перфектния транспортьор. Много трудно може да се открие разлика между двете машини. Крилата на Туполев били съвършени за свръхзвукова скорост, но пък имали много проблеми, когато самолетът ускорявал. Двигателите също не издържали на напрежението, нуждаели се от твърде много гориво. Въпреки това, Туполев успял да изкара и много предимства пред французите. Неговият самолет разполагал със 126 места (Concorde има само 100), а скоростта на полет била 2,416 км/ч или Mach 2.285.

Каква е съдбата на Tu? 

Той е представен в Париж на местно авио шоу. Домакините показали своя първи опит и представели грохотa на свръхзвуковия самолет, който щял да дразни своите съграждани с години. Едва по-късно дошъл и редът на Тu-144S. Французите се постарали да провалят представянето. Авио кулата казала секунди преди излитането на самолета, че презентацията ще се забави и пилотът незабавно трябва да спре. В този момент започвал полета на военен самолет Mirage, който трябвало да направи снимки на крилата на руската машина. 

Двата самолета летят един до друг, без руснаците да знаят за това и всичко щяло да остане в тайна, докато не се сблъскват. Радикалните маневри на руския пилот М.Козлов водят до прекъсване в двигателите. Опитите му за включване отново стават със спускане цели 1500 метра  към земята, когато двигателите отново стартирали, било твърде късно и самолетът не успял да набере височина, разбивайки се по най-жестокия начин.

6-мата пасажери, пилотите и 8 души на земята умират, докато 60 души са ранени. Френското и Съветското правителство решават да обвинят пилота в некомпетентност и да запазят доброто име на проекта. Така Френското правителство нямало да си признае, че е било отговорно за дадените жертви, докато Съветския съюз успява да запази вярата в своя самолет. 

Транспортните полети започват на 26 декември 1975-та година от Москва до Аламати (Казахстан). Комерсиалните полети започват на 1 ноемвир 1977 година. Фаталният удар на най-бързия самолет идва през 1978 година с проблем в горивната система. Тестовият самолет се разбива и няма жертви, но никой не желае да се качи повече на този самолет.

Ту остава в историята само с 55 полета. Авио компаниите били особено доволни, защото този самолет носил само загуби. Цената на билет за първа класа бил 110-130 рубли, докато свръхзвуковото удоволствие коствало около 167 рубли. Всеки полет бил чиста загуба и няма как да не бъде, след като резервоарите с капацитет от 87,500 литра се изпразвали твърде бързо.

Грубото изчисление на разхода показва, че това са 26 килограма на километър. Следващите модели намаляват разхода до 11.2 килограма на километър. 

Източник: Wikipedia

Най-четени от

Най-четени

Добави коментар

Екипът на Men.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Изпрати
Коментари
Ot Париж
16 септември 2014 | 17:02

Първия Ту 144 е свален в Париж от ГОЛЕМ същество убито от същия самолет заради гигантски въздухозаборници ..Конкорд има същия дефект при полети убива много пратени з а прераждане деца и по този повод е блокиран .