Обратно към ракията

Ракията е национална гордост, с която споделяме и делник и празник. Съчетаваме я със салати, скара, различни мезета. Но въпреки, че тя от векове присъства в ежедневния бит на българина, едва наскоро преодоля стереотипите и пристигна в големия град под нова форма. Благодарение на новото urban течение, характерно за поколението на 80те години и нагоре, тази мила родна напитка вече е част от динамичния ни градски начин на живот. Свидетелство за това дават и събития като Rakia Fest, създаването в последните две-три години на десетки тренди барове и дори ресторантите из големите градове, в които ни посрещат с модерни ракиени шотове или меню с разнообразие от смели ракиени коктейли.
Тази тенденция не е новост по света, където ракията не се възприема като традиционно, а екзотично питие или по-скоро се асоциира е екзотичен прочит на уискито. Някак по-развитите държави са успели да оценят и интегрират вкусовите качества на ракията в своя по-модерен стил на живот и тя се среща под различни, смели и дори немислими за нас форми и в коктейли, и в блюда.
Проучване на една от най-познатите марки у нас - Пещерска Отлежала показва, че консумацията на маркова ракия вече е съсредоточена в големия град. През 2015 година топ ракията на България бележи силен ръст на продажбите в столицата и големите градове от Южния, Югоизточния и Североизточния регион. Данни на марката също така сочат, че употребата на ракия у нас става все по-многопластова, в сравнение с предходни години. Консуматорите й вече представляват градски, модерни, динамични хора, с усет за модерното, но търсещи варианти то да бъде вплетено в традициите, наследени от поколенията назад. Те избират да пият тази ракия, която освен по вкусови данни, отговаря на техните критерии за доказан произход, гарантирано качество и комуникация, която отговаря на техния lifestyle. Консуматорите на Пещерска Отлежала добавят, че избраната от тях марка трябва да е достъпна, защото днес малко марки могат да отговорят на 100% национално покритие, а новото поколение е свикнало да има лесен и бърз достъп до продуктите и услугите, които избира.
В тази връзка, характерно при консумацията на ракия в България е, че потребителите й са много лоялни и най-често избират дадена марка заради региона, с който тя се асоциира. Именно затова на локално ниво пазарните дялове на различни марки варират според техния произход. Малко са марките, които през годините успяват да се наложат като имена в национален план. Пещерска е първата, която се осмелява преди повече от 15 години да прекрачи границата на своя регион и стартира активна комуникация и развитие на национален пазар, за да може днес да има най-силната дистрибуция сред конкурентите си. Това с времето неизбежно води до промяна в навиците за консумация на маркова ракия у българина.
В исторически план, създателите на Пещерска разказват, че първата от така познатата ни днес заоблена зелена бутилка е произведена през есента на 1997 г. и скоро ще отбележи 20-ти юбилей. От тогава до сега на почти всеки две години визията й се освежава и модернизира неусетно, като последния й лек редизайн е от началото на тази година и феновете й може би вече имат в къщи по една от новите бутилки, които довечера може да изследват за новостите.